توئیتر در سال‌های اخیر بیش از هر چیز جایی برای اظهار نظر بوده. کافیست خبری در اینترنت منتشر شود تا کاربران توئیتر برایش یک #هشتگ بسازند و شروع به صحبت کنند.
بهانه‌ی این مطلب، انتخاب غیرمنتظره‌ی آکادمی نوبل سوئد برای نوبل ادبیات امسال است. آکادمی پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته اعلام کرد که باب دیلَن، خواننده و ترانه‎سرای آمریکایی، برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبیات 2016 است. با این توئیت1:

خبر فوری #جایزه_نوبل 2016 ادبیات اهدا شد به باب دیلن "به‌خاطر خلق تصاویر شاعرانه‌ی نو در فرهنگ رایج و غنی ترانه‌های آمریکایی".
- The Nobel Prize (@NobelPrize)

http://s9.picofile.com/file/8271217318/Bob_Dylan_Header.jpg


این خبر برای خیلی از مردم شگفت‌آور بود، اما بعضی را دلخور کرد:

احساسات من نسبت به #جایزه_نوبل ادبیات تو شکلکِ http://emojipedia-us.s3.amazonaws.com/cache/52/1c/521cb1aa7c1c366b8245c04adffa89bd.png خلاصه میشه. امروز برای رفقای سفیدی که کتاب نمی‌خونن عجب روزیه!
- Porochista Khakpour (@PKhakpour)

از یه کم باب دیلن گوش دادن خوشم میاد ولی این‌که برنده‌ی نوبل ادبیات شده یه جورایی به همَم ریخته.
- Morgan Jerkins (@MorganJerkins)

هنوز نتونستم نوبل ادبیاتِ باب دیلن رو هضم کنم. این همه رمان‌نویس شایسته چی می‌شن...
- Pamela Paul (@PamelaPaulNYT)

کاملاً کمیته‌ی نوبل رو درک می‌کنم. کتاب خوندن سخته.
- Gary Shteyngart (@Shteyngart)

عرصه‌ی فرهنگی ادبیات اون‌قدر گسترده‌ست که شرم‌آوره. ظاهراً موزیسین‌ها هنوزم راه‌های تازه برای شناخته شدن دارن. #جایزه_نوبل
- Rob Spillman (@robspillman)

بعضی‌ها درباره‌ی تصمیم کمیته‌ی نوبل جوک ساختند:


داوران جایزه‌ی نوبل: «یعنی بازم باید جایزه رو به یه بلاروسیِ گمنام بدیم؟» *سکوت* «خب، دیدنِ باب دیلن باید جالب باشه.»
- Jim Waterson (@jimwaterson)

باب دیلن قبل از 2016 نتونست نوبل ادبیات رو ببَره، چون پنجاه سال طول کشید تا اعضای آکادمی بفهمن داره چی میگه.
- retrocrush (@retrocrush)

برای باب دیلن خوشحالم. #یعنی‌میشه‌من‌هم‌گرَمی‌ببرم؟
- Jodi Picoult (@jodipicoult)

دیلن: «متشکرم، فکر کردم بهتر است سخنرانی‌ام را به‌صورت یک ترانه ارائه کنم» [ترانه شروع می‌شود] [سکوت مرگبار] عضو کمیته: مطمئنین این همون باب دیلنیه که ما می‌خوایم؟
- YOUNG DRO OVER DYLAN (@edsbs)

فکر نکنم کسی بیشتر از خودِ باب دیلن شوکه شده باشه.
- Sara Novic (@NovicSara)

سالِ 2016 هر چی که نباشه، لااقل مسخره‌ست.
- E. Alex Jung (@e_alexjung)

البته همه‌ی واکنش‌ها هم منفی نبود. بعضی‌ها خیلی هم از این انتخاب راضی بودند:


مطمئنم خیلی‌ها واکنش‌های جالبی به جایزه‌ی نوبل باب دیلن خواهند داشت. واکنشِ من یک لبخند بزرگ بود. خیلی هم خوب.
- Mark Harris (@MarkHarrisNYC)

(تعجبی نداره که) من مشکلی با این جایزه ندارم. گسترش دادن مرزهای ادبیات خوبه و این‌که ترانه‌ها ارزش ادبی داشته باشن چیز خوبیه.
- Isaac Fitzgerald (@IsaacFitzgerald)

عصبانیت نویسنده‌ها رو کاملاً درک می‌کنم. اما در کل طرفدارِ برداشت‌های کلی و گسترده از "ادبیات"ام. ترانه‌های باب دیلن از بهترین نمونه‌هان.
- Terrify Ng (@pronounced_ing)

همین که باب دیلن به‌خاطر بردن جایزه‌ی نوبل به صدر اخبار اومده، نه به‌خاطر کشته شدن به‌دست یه دلقک، جای شکر داره.
- Lauren Duca (@laurenduca)




پیشنهاد می‌کنم این ترانه را که از مشهورترین ترانه‌های باب دیلن است بشنوید. متن این ترانه در این لینک موجود است.


1. در ترجمه‌ی توئیت‌های کاربران سعی کردم املا، انشا و علامت‌گذاری آن‌ها را حفظ کنم.